Ho Chi Minh City

28 november 2017 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Gisteren een heerlijke relaxdag gehad. Even geen groepsgebeuren, maar heerlijk aan de rand van het zwembad, muziekje op, oogjes dicht.

Vandaag dan op pad naar Ho Chi Minh City, het vroegere Saigon. Dit is onze voorlaatste stad voor we onze reis gaan beëindigen. Een stopje langs de kant bij een dragonfruit kwekerij, waar ze ook al de technieken hebben om verschillende oogstperiodes te hebben voor de pluk.

Saigon is een wereld van verschil met Hanoi, westers, moderne kolossen. Maar ook heerlijk geluncht, eindelijk weer eens lasagne gegeten.

Na de lunch hurry up naar het oorlogsmuseum. Ben laten we achter op een bankje. Indrukwekkende beelden waren hier te zien. Na het museum nemen we nog een kijkje voor het herenigingspaleis. Hier werd het einde van de Vietnamoorlog ingeluid met de val van Saigon toen twee Noord-Vietnamese tanks door de hekken van het paleis stormden. Een replica van de tank staat in de tuin.

Verderop in de stad staat de imposante Notre Dame kathedraal, uiteraard in de steigers. Tegenover de kathedraal staat het prachtige postkantoor. Vanaf die plek is nog het helikopterplatform te zien waar aan het einde van de oorlog vele Vietnamezen en Amerikaanse soldaten zijn geëvacueerd. De laatste vlucht vertrok op 30 april 1975 en vele Vietnamezen probeerden zich nog vast te klampen aan de helikopter.