Sa pa

11 november 2017 - Sa Pa, Vietnam

Na een nacht met weinig slaap in de nachttrein kwamen we in de vroege morgen aan op het station van Loa Cai. Daar stond onze gids ons op te wachten en begonnen we aan een autoritje van een uur naar Sa Pa, dat lag nog 1600 meter hoger.

In Sa Pa aangekomen konden we eerst even ontbijten voor we naar het hotel gingen. We waren daar zo vroeg dat er nog geen kamer beschikbaar was. Bagage afgegeven en toen op pad met de gids naar de Cat Cat bergstam.

Mooi om te zien hoe ze daar zelfonderhoudend leven. Het was een fikse wandeling door de heuvels met veel trappen omlaag. Aan de conditie wordt gewerkt.

Weer buiten hun leefgebied stond de chauffeur (gelukkig) al klaar om ons naar het restaurant te brengen voor de lunch. Ach het waren maar 7 gangen te gaan. Maar wel erg lekker.

Na de lunch werden we naar ons hotel teruggebracht om even te kunnen chillen voor we werden opgehaald om naar de volgende bergstammen te gaan: de Ta Van en Cau May.

Zodra je de auto uitstapt bevind je je in een zwerm vrouwen, jong en oud, die je van alles willen verkopen. Onze gezellige reisgids had ons al gewaarschuwd om ze te negeren, anders bleven ze je achtervolgen. Deze wandeling was een stukje vlakker, tenminste geen trappen om op te klimmen en af te dalen. Wat dan wel? Flinke heuvels, ik wist niet wat erger was. Dat wist ik de volgende dag.

De avond was voor ons zelf. Nog nooit zo naar een heerlijk bed verlangd. In een soort van coma zijn we in slaap gevallen en hebben weer wat slaap ingehaald.