Đồng Hới

18 november 2017 - Dong Hoi, Vietnam

Wake up call om 5.30. Onze reisleidster had al gewaarschuwd dat we een aantal hotels zouden krijgen die er schitterend uitzien maar waar de keuken geen culinaire hoogstandjes levert. Nu zaten we in zo'n hotel. Maar goed, het is Vietnam dus niet zeuren en doorgaan.

Vanochtend begonnen we met een bezoek aan een lokale overdekte ochtend markt. In dit gedeelte van Vietnam eten ze gebakken hond. Die hebben we klaar zien liggen. Levende kippen werden ter plekke geplukt en daarna gevild. Alleen de geur van al dat vlees dat daar lag. Gelukkig hadden we niet uitgebreid ontbeten.

Na de markt op weg naar het begin van de Ho Chi Minh trail. Deze trail was in de Vietnamoorlog bestemd voor het vervoer van de troepen van de Vietcong, en de bevoorrading van deze troepen.

Na een uurtje rijden stoppen we bij het Dong Loc monument. Dat is opgericht ter herinnering aan 10 Noord Vietnamese meisjes, in de leeftijd van 17 tot 22 jaar, die door een Amerikaanse piloot waren gebombardeerd.

Onze Vietnamese gids heeft meegemaakt wat de oorlog met zijn vader gedaan heeft en hecht veel waarde aan de tradities die de Vietnamezen bij dit monument doen. Ze branden wierrookstokjes en zetten die bij een monument voor de meisjes en ze brengen offers in de vorm van papieren kledingstukken en nepgeld en gooien deze in een vuur.

Hier is ook een museumpje bij, welke de kant van de Vietcong meer belicht. Er waren in de Vietnamoorlog 3 miljoen slachtoffers onder de Vietnamezen en maar 58 duizend slachtoffers aan Amerikaanse kant.

Er was ook nog een divers aantal wapens en bomsoorten te zien.

Na deze stop vervolgen we de Ho Chi Minh trail naar de Phong Nha grotten. Tussendoor stoppen we nog even bij de theevelden, rubberbomen en een bevriende familie van de gids waar we een kijkje mogen nemen in zijn huis.

Bij aankomst bij de grotten gebruiken we eerst de lunch, voordat we in de twee boten stappen.

Ook deze lunch was weer lekker, en we konden naar de boten en instappen. Na een halfuurtje varen, de buffels onderweg lekker zien badderen, bereiken we de grotten, en gaan naar binnen met de boot. Eenmaal binnen in de grotten weet je niet wat je overkomt, dit is werkelijk imposant, mooi, geweldig. Woorden en foto's kunnen niet weergeven hoe mooi die grotten zijn, en hoe groot. We passeren door gigantische zalen, kolossale stalactieten en stalagmieten, mooi uitgelicht. Ze zijn dus niet voor niets op de werelderfgoedlijst geplaatst. Diep onder de indruk varen we nog een paar honderd meter door, het ene beeld is nog mooier dan het andere. We worden op de kant gezet, en mogen nu nog even tussen de kolossen door lopen. Een Vietnamees met een enorme keukenschaar zijn teennagels zien knippen.

Daarna weer in de boot terug naar de bus en gaan we naar ons overnachtingshotel. Een groot resort direct aan het strand wat ons deed terugdenken aan Bali. Maar helaas, na een week goed weer is er nu slecht weer op komst en zullen we dus waarschijnlijk niet echt kunnen relaxen morgen in het zonnetje bij het zwembad. Maar misschien kunnen ze hier het weer ook niet goed voorspellen.